Handschriftlich unter dem Bild:
Bei vorkommender, schwerer Verwundung oder Tötung im Zweikampf wird von Freunden schnell Partei genommen u. nun beginnt das allgemeine Gefecht. Nach Art unserer Tirailleurs Halbkreise formierend, suchen sie sich die Flanken abzugewinnen, während Andere im Einzelgefecht gegen ausgewählte Gegner Speere u. Bumerangs schleudern, die von diesen mit Schild u. Stock pariert werden.
Die Weiber stehen dabei im Hinterhalt u. halten neue Bündel von Speeren, die gleichsam als frische Munition für das Gefecht dienen. Kinder u. Matronen ziehen sich soweit zurück. Dass sie von hinüberfliegenden Wurfgeschossen nicht getroffen werden können. Alles ist auf den Ausgang gespannt, selten – aber nicht unmöglich –wird eine ganze Partei vernichtet; unbarmherzig wird ohne Wahl jedes Mitglied der Gegner getötet.
Gezeichn. V. S. Mützel
(auf der Rückseite des Fotokartons befindet sich eine wörtliche Formulierung eines Teils des obigen Textes)
Gustav Mützel (7.12.1839 - 29.10.1893), Zeichner des Originals
[Es handelt sich um die Kopie einer Zeichnung, die in Wilhelm von Blandowskis 1862 zu Gleiwitz erstelltem "Australien in 142 Photografien" veröffentlicht wurde. Über dieses Werk heißt es:
"William Blandowski (1822−78) was a pioneer in many ways. Born in Gleiwitz, Upper Silesia (present-day Gliwice, Poland), he went to Australia in 1849 to compile "a natural history, a botanical classification, and a geological arrangement of this country." He joined an early gold rush in Victoria, where he invented a powerful water pump. Blandowski went on several expeditions, on which he collected numerous specimens and attempted to compile the first checklist of the mammals and birds of Victoria. His drawings are notable for their accuracy and artistic value. Largely unknown is his application of the newly invented technology of photography for scientific purposes. This album, created as the author's copy after his return to Germany from Australia, contains Blandowski’s album of photographic prints of drawings and engravings (only some are strictly speaking photographs), together with handwritten annotations and some plates from the portfolio of his unpublished book Australia Terra Cognita (today in the State Library of New South Wales, Mitchell Collection). Only the pamphlet with Blandowski’s annotations, minus the prints, was printed by Gustav Neumann in Gleiwitz (1862), which explains why only two copies of the album are known to exist: the author’s copy in Berlin (text and prints) and an incomplete copy with the prints only in the Haddon Library, at the University of Cambridge. This rudimentary publication marks Blandowski’s final effort as an Australian natural historian. When it failed and nearly bankrupted him, he gave up and established himself as a studio photographer in Gleiwitz. (https://www.wdl.org/en/item/15128/)]
de